Week 5 en een beetje van week 6: chill life??

7 april 2016 - Paramaribo, Suriname

En eindelijk zitten Naomie, Linda en ik op kantoor! Waaattt zullen jullie waarschijnlijk zeggen, doen ze daar nog wat in Suriname? Tsja, de eerste vijf weken zijn wij welgeteld 1x hier geweest, maar nu is er dus eindelijk een vorm van wifi en doet de stroom het, wat wil je nog meer (nou, bijvoorbeeld toiletpapier voor de wc en iemand die de boel afstoft/schoonmaakt??).

Enfin, op het moment van schrijven zijn er nog 10 minuten te gaan totdat het 1 uur is en heb ik nog 9% van mijn laptop batterij.. Ik moet dus nog even mijn tijd volmaken door te beginnen met mijn zesde blog. Vanochtend zijn wij voor de tweede keer door de hitte en het drukke verkeer naar onze stageplek gefietst, een tocht van ongeveer drie kwartier langs de bosjesbrug, de haven, gaten in het fietspad (dat eigenlijk geen fietspad mag heten), een brug met 6% hellingspercentage – zo oefen ik alvast voor het hooggebergte in de tour de France- en ga zo maar door. Heerlijk uitgeput en bezweet kwamen wij vervolgens aan, waarna de airco ons weer in het land van de levenden mocht brengen.

Het begint er gelukkig op te lijken dat onze projecten ergens heengaan. Zo hebben wij gisteren een interview afgenomen met een traditionele masseur. Deze meneer baseert zijn manier van genezen op kennis van zijn voorouders (zijn familie is van indiaanse afkomst) en allerlei boeken. Tsja, het zal mijn sceptische Nederlandse aard wel zijn, maar ik denk niet dat het veel helpt om olie met een tabletje wat dagen in de zon te laten staan waarna er gemasseerd mee gaat worden..  Hij vertelde ons dat hij organen/een gestel bij mensen weer rechtzet, verzakkingen kan tegengaan door middel van massage.. Wel interessant eigenlijk, maar totaal niet medicinaal. Toch, in het mom van ‘als het niet baat dan schaadt het ook niet’, zal Naomie vrijdag bij de beste man een massage ondergaan. Afwachten dus!

Maar terug naar vorige week en onze belevingen hier… Op dinsdag gingen vier meiden van de club van zes naar de filmset van Tuintje in mijn Hart, een nieuwe Nederlandse film waar ze figuranten voor zochten. Inge, Judith, Marijke en Floor naar Zanderij (het vliegveld), waar ze de hele dag takes hebben gefilmd en, volgens zeggen, lol hebben gehad :d. Nuchtere ik had van tevoren al besloten lekker thuis te blijven en aangezien de wifi hier nu verbeterd is, kon ik heerlijk chillen, muziek luisteren en wat series kijken.

Woensdag heerlijk kip Hawaii gemaakt (smullen), waardoor ik gelijk dacht aan papa’s versie.. Donderdag ben ik met Judith naar een hotel wezen kijken waar zij en haar moeder en zus wilden gaan verblijven. Eerder waren wij ook al ‘op jacht’ geweest naar een geschikt hotel/guest house, maar deze twee vielen enorm tegen. Holland Lodge in ieder geval niet ;). Mooi zwembad, aardige mensen (familiebedrijf), top dus en Judith ook blij!

Vorige week vrijdag zijn wij ’s middags naar de zoo geweest; Dat wil zeggen, Judith, Marijke en ik. Entree is maar 10 SRD, dus minder dan twee euro. Dan heb je natuurlijk geen dierentuin zoals in Nederland, maar toch was het wel de moeite waard. Ze hadden er voornamelijk vogels en aapjes, maar ook wat verdwaalde slangen, krokodillen en luie katachtigen (zie foto’s). Eigenlijk ook wel slim van de jaguar en co om siësta te houden rond 2 uur ’s middags toch??

En toen was het weer weekend, lekker blijven liggen en rustig aan doen. ’s Avonds heb ik met Judith en Marijke spelletjes gespeeld (heel frustrerend dat kakkerlakken – don’t ask) en later richting Queen’s Garden en ’t Vat waar wij een cocktail hebben gedronken. En nee, ik was niet eens tipsy – drink haast nooit alcohol dus het viel mij super mee, en het was heel gezellig! Rond twee uur thuis, half drie slapen en de volgende ochtend rond 10 uur op om weer naar de Javaanse markt te gaan (gaap!).  Rest van de dag vooral niet te veel gedaan, behalve de was dan..

Afgelopen maandag was dus onze interviewmiddag.. Op dinsdag en woensdag om 7 uur ons bed uit en dan hop, op de fiets (45 minuten) naar stage. Blijft toch apart, wij zitten daar in een nogal leeg kantoor, geen collega’s behalve Ervin, en maar werken aan ons project. Dan vraag je je af wat de meerwaarde hiervan is.. Daarom hebben wij donderdag (vandaag) een gesprek met Maya over eventuele andere mogelijkheden. Wij komen namelijk op het heetst van de dag terug fietsen met laptops op onze rug (risico op beroving) en zijn dan super verhit wanneer wij bij ons appartement belanden. Dan heb ik echt een half uur nodig om enigszins bij te komen, bijna geen doen ;).

Gisteren hadden wij een momentje van: wat gaan wij vanavond nu toch eten.. Aangezien wij nog steeds bij het pannenkoeken/poffertjes café hier in Paramaribo wilden eten, zijn wij daar heen gegaan. Heerlijk Hollands!! Zij hebben daar meer dan 150 soorten pannenkoeken en ongeveer 8 soorten poffertjes. Ik ben lekker aan de poffertjes gegaan en ze smaakten verrukkelijk^^. Judith en Marijke aan de pannenkoek met spek en kaas, ook mogen proeven, jummm!

Aanstaande maandag staat trouwens onze tweede afspraak op het programma: wij gaan op bezoek bij een van de thuiszorgorganisaties hier, Quality Care Thuiszorg, om te zien hoe de zorg in Suriname toegepast wordt (zodat wij dit enigszins kunnen vertalen naar de binnenlanden). Ik ga zo nog even werken aan de projecten en morgenochtend gaan wij weer met zijn allen zitten..

En even een klein dingetje: Vanochtend heb ik mij trouwens voor het eerst verslapen, ik werd wakker om half 7 door kerels die de graskanten naast de weg aan het maaien waren (zucht, moet dat nou??) en daarna heb ik mijn wekker uitgedrukt – gelukkig geen man overboord!!

Maar… er staat wat leuks op het programma voor dit weekend: Zaterdag gaan Judith, Marijke en ik op jeepsafari!! Wohoooo!! En wij mogen ook nog zelf achter het stuur en tussendoor nog lekker ergens verkoeling zoeken in een rivier/stroompje.. echt zin in. En misschien binnenkort ook naar Galibi, zeeschildpadden zoeken J. Een minder leuk bericht was trouwens een mailtje over een verhoogd risico op dengue/knokkelkoorts.. die zou prominent aanwezig zijn hier overdag (speciaal bericht gekregen).. nog beter oppassen dus met de muggenL. Al moet ik het nog steeds afkloppen, ik bof met Judith hier die zij lekkerder lijken te vinden ;).

Nu houd ik het maar weer even voor gezien, ga mijzelf weer nuttig maken, mo syi!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marianne:
    8 april 2016
    Hallo Manon; Die poffertjes zien er goed uit. Leuke foto van jou in de hangmat.
    Volgens mij zit er niet veel vaart in bij de wilde dieren. Ook de foto van de tas bekeken. Goede keus. Liefs ons.
  2. Marian:
    12 april 2016
    Week 6 alweer! Hopelijk kunnen jullie je doel binnen de verblijftijd daar bereiken. Weer een leuk verhaal en prachtige foto's. Gelukkig is er voor jullie ook nog tijd voor ontspanning en plezier.